شایعه: اسنپدراگون ۸۳۰ در سال آینده معرفی خواهد شد           کوالاکام پردازنده های Snapdragon 625 و ۴۳۵ را برای گوشی‌های هوشمند معرفی کرد           با Vivo، پنجمین شرکت بزرگ تولیدکننده ی گوشی های هوشمند، بیشتر آشنا شوید           اپل به خاطر قابلیت شارژ سریع گوشی آیفون ۶S، مورد شکایت قرار گرفته است           شکست پروژه بمب‌های سایبری پنتاگون علیه داعش           معرفی دو تبلت هیبریدی نظامی با ویژگی های منحصربفرد           سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری کاخ سفید روی شبکه همراه نسل پنجم ۵G           امنیت تونل‌های مترو و شهری تهران چقدر است؟/ باید امیدوار بود حوادث شهری ساعت ۱۲شب به بعد اتفاق بیفتد          

امنیت تونل‌های مترو و شهری تهران چقدر است؟/ باید امیدوار بود حوادث شهری ساعت ۱۲شب به بعد اتفاق بیفتد

سپیده سعیدی: امنیت جاده های زیر زمینی شهرتهران این روزها تبدیل به مسئله ای جدی برای پایتخت نشینان شده است؛ انفجار شهران که گفته شده به دلیل حفاری مترو بوده است، این سوال را پیش می‌آورد که خیابان های زیرزمینی پایتخت که روزانه حداقل ۳میلیون نفر را جابجا می کنند، چقدر امن هستند؟

البته مسوولان شهرداری و مترو معتقدند مترو با بالاترین استاندارد ممکن تونل های قطار شهری و البته تونل هایی که بزرگراه های پایتخت را بهم متصل می کنند،‌می سازند. اما همین چند روز پیش، نشتی آب از تونل توحید، موجب شد این مسیر زیرزمینی برای ساعاتی مسدود شود.

علاوه بر این سالهاست کارشناسان هشدارهای بسیاری درباره زلزله در تهران به مردم و مسئولان داده اند و پیش بینی های نگران کننده ای برای تهران در هنگام بحرانی مانند زلزله می افتد. نکته اینجاست که حادثه شهران نشان داد مدیریت بحران هنگام وقوع چنین حوادثی متولی ویژه ای ندارد. برای بررسی وضعیت ایمنی شهر زیرزمینی تهران میزگردی در خبرآنلاین با حضور شهریار مزیدآبادی مدرس امداد و نجات و دکتر مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله برگزار کردیم.

مشروح این میزگرد را در ادامه می خوانید؛

حوادث غیرمترقبه در تهران مردم را بیش از پیش نگران می کرده است. ضمن ایتکه حق طبیعی مردم است که در خصوص امنیت فضای شهری از مسئولان مطالبه داشته باشند. شهروندان تهرانی تا چه اندازه از امنیت این شهر باید مطمئن باشند ؟ چه درفضای زیرزمینی شهر تهران مانند مترو، چه هنگامی که در خیابان تردد می کنند و حتی زمانی که درمنزل هستند.

زارع: این موضوع را باید در سه بخش تقسیم بندی کنیم. اول اینکه در چه وضعیتی قرارداریم. دوم آنکه برای مقابله با بحران به چه ابزار و امکاناتی نیاز داریم و نهایتا بدانیم هم اکنون چه توانمندی و امکاناتی داریم؟ و هنگام بروز حادثه چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم؟ برای پاسخگویی به هر کدام از این سوالات باید افراد متخصص و مسئول پاسخگو باشند و من تنها می توانم در خصوص واقعیت های موجود بگویم؛ درواقع جاده های زیرزمینی شهر تهران را ارزیابی واقع بینانه کرده و عنوان کنم که شرایط چگونه است. تحقیقات نشان داده است که تهران شهری است با ریسک بالا در برابر مخاطرات مختلف. تهران بر روی شبکه گسترده ای از فاضلاب، آب، رودخانه های و مسیل ها، جاده های زیرزمینی، خطوط مترو و نفت و بنزین واقع شده است. این در حالی است که ما مساله جدی بافت فرسوده هم در تهران، به ویژه در بخش های مرکزی و جنوبی شهر، داریم و هر ازگاهی حادثه ای در خصوص بافت فرسوده رخ می دهد.

مزیدآبادی: بسیاری ازمردم در تهران زندگی نمی کنند و خوشبختانه تا عصر از تهران خارج می شوند. همان جریان سیال را می گویم که بیشتر در مرکز شهر تهران، در بازار و حوالی آن مشغول به کار و فعالیت هستند و شب از تهران خارج می شوند. روزانه جمعیت بسیارزیادی درزیرزمین درحال تردد هستند. ساعت وقوع هراتفاق ناخوشایندی دراینکه چه اندازه موجب خسارت مالی و جانی به شهروندان و شهر می شود؛ تاثیر گذاراست. شما تصور کنید اگر حادثه‌ای در روز رخ دهد باید جمعیت انبوهی که درمترو به سر می برند تخلیه شوند. متاسفانه درهنگام بروز چنین رخدادهایی عده بسیاری تسلط خود را از دست می دهند و ترس به آنها غالب می شوند. ده ها متر پله باید مردم به سمت بالا حرکت کنند. عده ای همواره کنجکاو و تماشاگر هستند و امدادرسانان را دچار مشکل می کنند؛ گاه هیجان ها خود عامل خطر هستند.

منبع : خبر آنلاین

اشتراک گذاری

ارسال دیدگاه